איך עובד תהליך השתלת שיניים?

למה אתם מחכים? התקשרו או השאירו פרטים כבר עכשיו!
תוכן עניינים


השתלת שיניים נהיה פתרון יעיל למי שאיבד שיניים או שסובלים משיניים הרוסות המצריכות עקירה. תודות לעידן הטכנולוגי, הומצאו השתלים הדנטליים או בשמם השני "השתלת שיניים". תהליך השתלת שיניים אינו פשוט ודורש רמה מקצועית גבוהה מהרופא המטפל וכמובן את ההשכלה המתאימה לביצוע השתלת שיניים. המשיכו לקרוא את המאמר, ותוכלו לקבל את כל המידע אודות תהליך השתלת שיניים.

לפני הכל: איך מאבחנים אם צריך לעבור תהליך השתלת שיניים?

אבחנה האם מטופל פוטנציאלי זקוק להשתלת שיניים או לא מתחיל בבדיקה, אבחנה ולסיום בתוכנית טיפול. התהליך של הבדיקה הינו שילוב בין בדיקה קלינית ורנטגנית. זה עוזרה לדעת אם יש צורך בביצוע השתלת שיניים, ונותן הערכה ראשונית של סיכויי ההצלחה הקיימים בהשתלת שתל או כמה שתלים במקום / מקומות שנקבעו.
לאחר מכאן המטופל מופנה הפציינט לביצוע צילום CT של המקום המיועד לעבור תהליך של השתלת שיניים. בעזרת צילום זה נבדקים מספר דברים כגון: מימדי העצם, האיכות שלה, מיקום האיברים הקיימים (סינוס מרסילרי בלסת עליונה או העצם המנדילברי בלסת התחתונה). לאחר שנקבע כי המקום שנבחר מתאים לביצוע השתלת שיניים, קובעים את גודלו וממדיו. לאחר זה אפשרי להתחיל את התהליך של ההשתלות שיניים.

למי מתאים לעבור תהליך השתלת שיניים?

השתלת שיניים היא פתרון למי שאיבד מספר שיניים או הסובלים משיניים הרוסות שצריכות עקירה. הטיפול הה מחליף את השימוש בשיניים תותבות, שהן פתרון ישן לעומת טיפולי ההשתלות השיניים שקיימות.
כמו כל הליך רפואי יש לו התוויות רפואיות הבאות לבצע סינון של מטופלים (מי מתאים ומי לא) שאמור לסייע לרופא המוסמך להקל בקבלת ההחלטה האם לבצע את הטיפול או לא. רופאי שיניים מוסמכים ומנוסים יעדיפו שלא לבצע השתלת שיניים אצל אנשים שעצמותיו שטרם הפסיקו לגדול. לא מבוצעות השתלות שיניים אצל חולי סכרת ללא איזון. גם אם ישנן מחלות כרוניות בלסתות או בדם, עדיין לא יבצעו השתלת שיניים. התוויות האלו נקבעו על מנת למנוע מצב של התפתחותה של דלקת חריפה בעצמות הלסת ובחניכיים של הפה.

תודות לעידן הטכנולוגי פותחו מגוון של שיטות להשתלת שיניים, והן מתאימות כמעט לכל אדם הנזקק להשתלה כזו או אחרת, לדוגמה: ישנו תהליך השתלת שיניים תוך שימוש בשתלים שמחדירים אל תוך עצם הלסת שאותו יכולים לעבור מטופלים שעצם הלסת שלהם בריאה מספיק. דוגמה נוספת: אם אתם סובלים מהדלדלות בעצם הלסת באוזר בו יש לקבע שתל אפשר לעבור השתלה בשיטה שבה מניחים את השתלים על עצם הלסת הנמצאת מתחת לחניכיים.

איך מתבצע תהליך השתלת שיניים?

תהליך השתלת שינייםלתהליך השתלת שיניים יש שלושה תהליכים עיקריים, ואנו הולכים להכיר אחד אחד בפירוט המלא כדי שתדעו הכל אודות כל שלב בטיפול זה.
שלושת התהליכים הקיימים ושחובה לעבור בעת השתלת שיניים:

  • השלב הראשון: הכנסת השתל למקומו – הרופא המטפל מתקין לפיו של המטופל שתל טיטניום לתוך עצם הלסת, לאחר שבוצעה הרדמה מקורית. זה אמור להיות ללא כאבים נלווים. הכנסת השתלים עשויה לאורך החל מחצי שעה או מספר שעות וזה נקבע לפי מספר השתלים המתוכננים לביצוע. בסיומו של שלב זה ישנו זמן המתנה האורך בין 3 ל-6 חודשים ובו תאי העצם מתפתחים, מקיפים את השתל ומתחברים אליו.
  • השלב השני: חשיפה של השתל עצמו – לאחר שמספר חודשי קליטת השתלים עובר, אפשר להמשיך לשלב הבא בתהליך השתלת השיניים. הרופא המטפל שלכם לאט יחשוף את השתל ע"י פעולה כירורגית קלה. מטרתה של החשיפה היא להבליט את השתל החוצה על מנת להמשיך את תהליך השתלת שיניים.
  • השלב השלישי: התקנתם של המבנים והכתרים – רופא השיניים שלכם מתקין בשלב זה מבנה וכתר או מבנים וכתרים זה תלוי בכמות שצריך לשים. במקרים של תחושת רפיון, אי יציבות או היווצרות של פצעים החוזרים על עצמם ברקמות קיימת החובה להתקין מספר שתלים בלסת המחוסרת שיניים בשביל לחזק אותה ולהוסיף יציבות לתותבת הקיימת.

יתרונותיה של תהליך השתלת שיניים

בעבר המיקוד של השתלות שיניים היה בעיקר לשמור על בריאות ותפקוד השן מבלי להתחשב בצורך האסתטי של חיוך ומראה הפה של המטופל. כיום, עלתה המודעות גם לצורך האסתטי ותודות לטכנולוגיה יש לרופאי שיניים פתרון גם למראה האסתטי למטופלים שלהם. אבל זהו רק חלק אחד מכל היתרונות של תהליך השתלת שיניים, בואו ונכיר את כל היתרונות כולל הפתרון למראה אסתטי.

  • שמירה על השיניים הסמוכות – השיניים הסמוכות לשיניים שיש צורך לבצע השתלת שיניים לא נפגעות בשיטה הקונבנציונלית בה יש צורך להשחיז שיניים בריאות ותקינות לצורכי התקנה של השתלים.
  • שמירה על אסתטיקת ומראה השיניים השתלים עצמם לא נראים ועליהם מתקינים בכוונה מבנים וכתרים. השתל עצמו אמור למנוע ספיגת עצם עתידית שנפוצה עם תותבות. המבנים והכתרים אמורים להשלים את המראה הטבעי של השיניים וככה המראה האסתטי של הפה נשמר.
  • נוחות, תפקוד בריא ורגיל של השיניים – ההשתלות מספקות נוחיות לחיוך רגיל ובטחון. השתלים מאפשרים לדבר ולאכול ללא חשש.
  • אמינות השיטה – לתהליך השתלת שיניים יש אחוזי הצלחה גבוהים. לכן, רופאים רבים בוחרים לעבוד עם שיטה זו בניגוד למה שהיה בעבר.

תהליך השתלת שיניים הוא תהליך מורכב וארוך שיכול לקחת אפילו מספר חודשים. במסגרת תהליך השתלת שיניים יש לעבור מספר שלבים שונים אשר חלקם כוללים זמן ריפוי לא קצר. על תהליך השתלת שיניים נרחיב במאמר הבא. 

 

מהי השתלת שיניים?

לפני שנסביר על תהליך השתלת שיניים כדאי להבין מהי בכלל השתלת שיניים. השתלת שיניים היא טיפול בו משתילים שתלים דנטליים בחלל הפה. מדובר בטיפול חדשני ומורכב שהפך לאחד הטיפולים המובילים בשנים האחרונות. השתלים הדנטליים שמושתלים בחלל הפה מיועדים להחליף את השיניים הטבעיות כאשר עולה הצורך. במהלך השתלת השיניים, רופא השיניים יקבע את השתלים הדנטליים למקומם, יחבר אותם ללסת וירכיב עליהם כתרים שיספקו מראה טבעי. על ידי השתלת שיניים המטופל יהנה ממראה טבעי, מתפקוד יעיל ואף יוכל ללעוס מזונות קשים, מה שלא מתאפשר עם שיניים תותבות. 

 

כיצד מתבצעת השתלת שיניים?

בתהליך השתלת שיניים, רופא השיניים למעשה מבריג את השתלים הדנטליים לתוך עצם הלסת. השתלת שיניים מתבצעת בדרך כלל תחת הרדמה מקומית. ברוב המקרים המטופל יוכל לחזור לביתו כבר באותו היום. עם זאת יש לקחת בחשבון שקיימים מצבים בהם יש צורך לבצע השתלת שיניים תחת הרדמה כללית. במצב של מחלות קשות, פחד מטיפולי שיניים, במקרים בהם יש צורך לשלב טיפולי שיניים נוספים ועוד. על מנת לבצע הרדמה כללית יש צורך בנוכחות של רופא מרדים, בציוד מתאים ובחדר ניתוח מתאים. לכן, לא בכל מרפאה מבצעים השתלת שיניים בהרדמה כללית. 

כמו כן, קיימים מצבים בהם לא ניתן לבצע כלל השתלת שיניים. אם יש בעיות מקומיות בלסת, חוסר עצם, מחלות כלליות או המטופל נוטל תרופות שפוגעות בריפוי העצם, תהיה בעיה לבצע השתלת שיניים. 

מומלץ להגיע ליום ההשתלות עם מלווה שיוכל להסיע אתכם לאחר הטיפול, שכן לפעמים לא מצליחים לנהוג. כמו כן חשוב להשאיר את היום למחרת פנוי על מנת שתוכלו לנוח.

 

מה כולל תהליך השתלת שיניים?

תהליך השתלת שיניים הוא תהליך מורכב יחסית שכולל מספר שלבים ועלול לקחת אפילו מספר חודשים. הסיבה לכך, היא שלפני השתלת השיניים יש צורך בהכנה ולעתים לוקח זמן להמתין לריפוי מלא של עצם הלסת ולבניית העצם סביב השתל לפני שממשיכים בעבודת השיקום. 

  • הערכה כללית

במסגרת תהליך השתלת שיניים יש צורך בהערכה כללית. במסגרת ההערכה הכללית יתבצעו גם צילומי רנטגן והרופא יבחן מספר אלמנטים שונים, בהם- המצב הרפואי של המטופל, תרופות שהמטופל נוטל, האם יש לו מגבלות מסוימות בשל מחלה כלשהי ועוד. במידה שיש צורך, המטופל ייקח לפני ההשתלה אנטיביוטיקה על מנת למנוע זיהום. 

  • עקירה

במידה שהשן הפגועה עדיין קיימת בפה, יש צורך בביצוע עקירה של השן לפני שממשיכים הלאה. 

  • עצם הלסת

רופא השיניים יבדוק מה מצב עצם הלסת ביחס למספר השיניים החסרות ואם יש צורך בתהליך קליטת עצם לפני ההשתלה. במידה שיש נסיגת עצם הלסת יש לבצע השתלת עצם. בתהליך זה יש להיעזר בחומר השתלה ייחודי. חומר ההשתלה יושתל בעצם הלסת ויתבצע תהליך קליטת עצם. בסוף התהליך העצם הטבעית תחליף את חומר ההשתלה. 

במידה שבוצעה השתלת עצם, חשוב לבדוק את עצם הלסת ולבחון האם היא מוכנה להחדרת השתל והאם הריפוי הסתיים. יש לקחת בחשבון שבלי עצם לסת חזקה השתל לא יחזיק לכן זמן הריפוי חשוב מאוד. 

  • החדרת השתל לקו החניכיים

החדרה של השתל הדנטלי למיקום הנדרש בקו החניכיים.

  • הנחת מבנה חיבור בין השתל לבין כתר

לאחר שהלסת החלימה, רופא השיניים יניח חלק ביניים שיהווה תשתית להנחת הכתר. חלק זה הוא מבנה שמחבר בין השתל הדנטלי לבין הכתר. המבנה מוברג לשתל ורקמות החניכיים מתאחות סביבו. 

  • התקנת הכתר

כמספר חודשים לאחר ההשתלה עצם צומחת סביב השתלים והאזור נרפא. כעת ניתן לעבור לשלב האחרון ולהתקין את הכתר. בדרך כלל הכתר ייראה כמו שן טבעית ויהיה עשוי חרסינה. הכתר הוא למעשה התחליף לשן הטבעית והוא מהווה תותבת קבועה. 

מדוע יש צורך השתלת שיניים?

כפי שציינו, תהליך השתלת שיניים הוא תהליך בו מחליפים את השיניים הטבעיות בשתלים דנטליים. אך מדוע יש צורך בכך? למעשה יש מספר סיבות שמצריכות השתלת שיניים. 

  • גיל- עם הגיל השיניים מתחילות לנשור והאיכות שלהן יורדת. במקום להשתמש בשיניים תותבות ניתן לבצע השתלת שיניים. 
  • לאחר עקירה- עקירה היא טיפול בו יש צורך לעקור את אחת השיניים בעקבות הרס או מחלת חניכיים. לאחר עקירה חשוב מאוד להחליף את השן שנעקרה על ידי שתל דנטלי ולבצע השתלה. 
  • לאחר אובדן שיניים- תאונה, פציעה, נפילה קשה, מכה אלימה ועוד עלולות לגרום לאובדן שיניים. כאשר השן נפגעת היא עלולה ליפול או להיפגע באופן קשה ולהצריך עקירה. במצבים כאלה יהיה צורך בהחלפת השיניים הטבעיות בשתלים דנטליים. 
  • אובדן עצם הלסת- כאשר מאבדים שיניים, הגוף מזהה שאין שיניים ומפסיק להעביר לאזור מחוסר השיניים חומרי בנייה ביולוגיים. חומרי הבנייה דרושים לעצם הלסת ולאחר זמן מה תיגרם נסיגת עצם הלסת והלסת תשקע. נסיגת עצם הלסת גורמת להשלכות אסתטיות ותפקודיות כאחד. במצב כזה ניתן לטפל בנסיגה על ידי חומר השתלה ייחודי ובסופו השתלת שיניים. 

 

מה המחיר של השתלת שיניים?

קשה לענות באופן חד משמעי מה המחיר של השתלת שיניים מאחר שהמחיר משתנה בהתאם לגורמים שונים. בין הגורמים שישפיעו על המחיר יהיו האם התהליך מבוצע על ידי רופא מקופת חולים או רופא פרטי, האם הרופא הפרטי הוא מבוקש, מה המצב הרפואי של המטופל, מה סוג השתל שמושתל, מה סוג הכתר וממה הוא עשוי ועוד. 

באופן ממוצע, המחיר להשתלת שיניים ינוע בין 700 שקלים לבין 4,500 שקלים לשתל, כמובן בהתאם לגורמים שציינו כאשר במרכזם סוג השתל שנבחר. 

לסיכום, כיום יש מספר שיטות לעבור תהליך של השתלת שיניים, והן מאפשרות כמעט לכל אדם לעבור טיפול זה במידת הצורך. זכרו כי תהליך זה מתחיל באבחון האם צריך בכלל השתלת שיניים ואיזה. תהליך הבדיקה הינו שילוב של בדיקה קלינית ורנטגנית. לאחר האבחון בודקים איזו שיטה תתאים לאותו פציינט. ישנן מספר התוויות שלא מאפשרות לאנשים לגשת לטיפול זה עקב בעיות שונות. תהליך השתלת שיניים כולל בתוכו שלושה שלבים עיקריים עליהם פירטנו בהרחבה. לכל התהליך הזה ישנם 4 יתרונות מרכזיים המתרכזים בבריאות ותפקוד השן לצד הצד האסתטי של הפה (מה שנכנס לטיפולים לא ממזמן).
חוששים שאתם זקוקים לטיפול השתלת שיניים? השאירו פרטים ונחזור אליכם לשיחת ייעוץ בחינם!

חייבים לעבור השתלת שיניים? חשוב לא לדחות את הטיפול!

פנו אלינו עכשיו לשיחת ייעוץ וקבלת הצעה ללא התחייבות:

רות מנחם
רות מנחם

מנהלת המרכז להשתלות וטיפולי שיניים, עם ניסיון עשיר בתחום השתלות השיניים. אנו במרכז מזמינים את כל הלקוחות להתרשם מהטיפולים הייחודים הניתנים במרפאה שלנו. אצלנו תמצאו מגוון פתרונות ודרכים לבצע השתלת שינויים בצורה המקצועית ביותר.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!