התמודדות טרם הטיפול אצל רופא שיניים

התמודדות עם כאב פסיכולוגירופאי השיניים ממליצים להגיע לבדיקת שיניים כל חצי שנה. הם מסבירים שבמשך תקופה כזו לא יכול להיווצר נזק גדול מאוד בשיניים, וכך הטיפולים יהיו יעילים, קלים וזולים יותר.

אך רב האנשים אינם שומעים להוראה זו. לעיתים שוכחים, לעיתים יש דברים חשובים יותר, ובכ-20% מהמקרים מדובר בתופעה הנקראת "דנטופוביה"- פחד מצמית מרופאי שיניים.

מי מפחד מרופאי שיניים?

מחקרים מראים, שכמעט לכולם יש פחד ברמה כלשהי מרופאי שינים, ובכל מקרה נראה שאין אנשים שיגידו שהם ממש נהנים מהחוויה. באופן כללי, ניתן לסווג את המפחדים לשלוש קבוצות:

א. חששנים- רב האוכלוסייה, אשר חוששת מפני הכאב, חוסר הנוחות וחוסר הנעימות שבטיפול השיניים. אנשים אלה בדרך כלל פונים לרופא שיניים לבדיקות שגרתיות ולטיפולים.

ב. חרדתיים- אנשים אשר לוקים בדנטופוביה, ואינם מסוגלים לפנות לרופא השיניים. הם נמנעים בכל כוחם מביקור אצל הרופא, גם כאשר הם מתחילים לחוש כאב בשיניהם. כאשר כבר אין ברירה, ומתחיל טיפול שיניים, מדובר בדרך כלל בטיפול מורכב ומסובך הרבה יותר משום שהפגיעה כבר גדולה.

ג. פוסט- טראומטיים- לעיתים הפחד מרופא השיניים נובע מחוויה טראומטית שהתרחשה בעבר. טיפול שיניים שהסתבך, שהסתיים בכאבים קשים, או שנחווה אצל המטופל כחוויה מפחידה, מסוכנת ובלתי נסבלת- כל אלה עשויים להוביל לסימפטומים פוסט- טראומטית בכל הקשור לטיפול שיניים, ובשל כך להימנעות מטיפולים נוספים.

התמודדות פסיכולוגית עם הפחד

טכניקות ההתמודדות הפסיכולוגית לקראת טיפול אצל רופא שיניים מתייחסות לרמות השונות של החרדה שמתעוררת אצל אנשים שונים.

אצל חששניים למשל, אין טעם לטיפול פסיכולוגי המעמיק דווקא בחשש זה, משום שבאמצעות התערבות פשוטה הרבה יותר ניתן להתגבר על החשש. אצל חרדתיים ופוסט טראומטיים יש צורך בהתערבות מקצועית משמעותית יותר.

התמודדות של חששנים

עבור אנשים שחוששים מטיפולי שיניים שיחה עם אדם קרוב (או אפילו עם איש מקצוע) יכולה להועיל מאוד.

הדיבור על החששות מעלה את תחושת השליטה, עושה הכנה נפשית, ומאפשר התמודדות טובה יותר בזמן הטיפול. כאשר החשש קשה יותר, ניתן לערוך גם שיחה טרום-טיפולית עם רופא השיניים.

קבלת הסבר לגבי ההליך, לגבי המכשירים, ולגבי התחושות הצפויות בזמן הטיפול ולאחריו יכולה לעזור מאוד בהפחתת חרדה.

התמודדות של חרדתיים

הטיפול היעיל ביותר בשדה הפסיכולוגי להתמודדות עם חרדה ספציפית (פוביה) הוא CBT- טיפול קוגניטיבי התנהגותי. מטרתו של הטיפול לשנות את דפוסי החשיבה שגורמים לחרדה, ולשנות את ההתנהגות שנגרמת בעקבות החרדה. מדובר בטיפול מובנה, קצר יחסית וספציפי להתמודדות עם הפוביה.

שלב א'- איתור המחשבות (קוגניציות) המפחידות, ודירוגן בסדר עולה על פי מידת החרדה שהן מעוררות. בשלב זה למעשה מגלים מה בכלל מפחיד אצל רופא השיניים, מה יותר ומה פחות.

שלב ב'- מציאת מחשבות חלופיות- בדרך כלל מחשבות הנגועות בחרדה אינן תואמות לגמרי את המציאות. בטיפול בוחנים כל מחשבה לגופה ובודקים את המציאות (למשל- האם באמת הרעש של המקדחה כל כך חזק?)

שלב ג'- למידת טכניקות הרגעות. המטופל לומד טכניקות כגון הרפייה או דמיון מודרך על מנת להפחית את רמת החרדה שהוא חש.

שלב ד'- חשיפה: פריט אחרי פריט נחשף המטופל לאלמנטים שמפחידים אותו, בליווי המטפל ותוך שימוש בטכניקות ההרגעות שלמד. החשיפה ממשיכה עד שרמת החרדה המתעוררת בכל חשיפה יורדת.

התמודדות של פוסט- טראומטיים

גם עבור פוסט טראומטים טיפול קוגניטיבי התנהגותי עשוי להיות מועיל, אך בדרך כלל יהיה גם צורך להתמודד עם עיבוד הטראומה מהעבר, על מנת שהשפעתה על ההתנהגות בהווה תרד.

ראו גם:

שיכוך כאב לאחר טיפולים בשיניים