פלאק בשיניים וסרטן

למה אתם מחכים? התקשרו או השאירו פרטים כבר עכשיו!
תוכן עניינים

שינייםפלאק דנטלי הוא הצטברות של חומרים שונים על גביי השיניים והחניכים. החומרים המרכיבים את הפלאק הם חיידקים מסוגים שונים, שומנים, חלבונים וסוכרים הנמצאים בתוך הפה.

הפלאק מופיע כשכבה צהובה שניתן לראות על גבי השיניים. היגיינת פה נכונה עם שמירה על בריאות השיניים מפחיתים מאוד את כמות הפלאק.

האם יש קשר בין פלאק דנטלי ובין התפתחות של סרטן? לכאורה, התהליך המקומי של הצטברות פלאק על גבי השיניים לא קשור להתפתחות של סרטן במקומות שונים בגוף. עם זאת, מחקר חדש שפורסם לאחרונה מערער הנחה זו ומעלה אפשרות מדאיגה לקשר בין התפתחות סרטן ותמותה מסרטן ובין כמות הפלאק על גביי השיניים.

קשר בין סרטן ופלאק בשיניים

מדוע שאכן ימצא קשר בין סרטן ופלאק בשיניים? כמה גורמים ביולוגים יכולים להסביר, לכאורה, קשר זה. ידוע זה זמן רב שתהליכים ממאירים קשורים למצבים דלקתיים ולגורמים זיהומיים שונים המשרים מצב דלקתי בגוף.

המצאות של פלאק בשיניים לא משפיעה על הפה בלבד –  חיידקים וחומרים מעוררי דלקת חודרים אל זרם הדם ויוצרים השפעה סיסטמית (על הגוף כולו).

מחקרים קודמים שנערכו כבר הצביעו על קשרים שונים בין מחלות חניכיים וסרטן, וקשר בין כמות הפלאק ומחלות ממאירות  איננו חסר הגיון ביולוגי מדעי.

מחקר שניסה לענות על שאלות אלו הסתיים לאחרונה בשבדיה, ופורסם בכתב העת הרפואי BMJ open. מחקר זה מסכם מעקב שנערך במשך למעלה מ – 20 שנה (החל משנת 1985) על אוכלוסיית נבדקים בריאים.

הנחקרים נבחרו באופן אקראי, כולם נולדו בעשרים לכל חודש, החל משנת 1945 ועד שנת 1954. הנחקרים עברו בדיקות שיניים מקיפות עם הערכה של הפלאק באמצעות אינדקסים מספריים, שנועדו לאפשר הערכה מספרית ברת השוואה בין הנבדקים השונים.

תוצאות המחקר הראו, שאכן קיים קשר בין תחלואה ותמותה מסרטן (ללא הבחנה בין הסוגים השונים). הקשר שנמצא היה משמעותי מבחינה סטטיסטית, ועבר התאמה מורכבת עם מבחנים מתמטיים שונים.

הבדל נמצא בין קבוצת הנבדקים שחלתה ומתה מסרטן ובין קבוצת הנבדקים הבריאים ביחס לכמות הפלאק הדנטלי, הדלקת בחניכיים ואבנית השן. הבדלים באינדקס של הפלאק הדנטלי נמצאו בין קבוצת הנבדקים שנפטרו מסרטן ובין קבוצת הנבדקים הבריאים ביחס לבדיקות השיניים שנערכו בשנת 1985 (בדיקות הבסיס), וגם ביחס לבדיקות שנערכו בשנים מאוחרות יותר.

החוקרים מסכמים, שבהתאם לתוצאות המחקר, ייתכן שמספר רב של חיידקים ברובד השן ובחניכיים לאורך זמן רב ממלא תפקיד בתהליך התתפתחות הכללתי של גידולים ממאירים.

במחקר לא נמצא קשר ישיר לסוג גידול מסויים (יש לזכור שמדובר במספר מועט יחסית של נחקרים וגידולים ממאירים שהתגלו בקבוצת המחקר). ייתכן שטיפול מתאים והתייחסות לרובד השד יכול לתרום למניעה של התפתחות גידולים ממאירים.

הקשר בין פלאק ומחלות ממאירות

מחקר זה איננו מהווה סוף פסוק בבחינת הקשר בין סרטן ופלאק בשיניים. ההיפך הוא הנכון – מחקר זה הוא סנונית ראשונה בגילויים נוספים על הקשר בין מצבים דלקתיים, מחלות זיהומיות, חיידקים בחלל הפה, והתפתחות סרטן. מחקרים נוספים נדרשים כדי לאמת קשר סיבתי בין הפלאק הדנטלי והתפתחות הסרטן.

מחקרים כאלו יוסיפו בוודאי להבנה טובה יותר של התהליכים הממאירים, ואולי גם יספקו כלים במניעה של התפתחות סרטן.

בנוסף, נדרשים מחקרים אפידמיולוגיים המכילים מספר רב יותר של משתתפים כדי לבחון קשר בין גידולים ספציפיים, ולאמת את תוצאות המחקר. מחקרים כאלו יכולים להימשך שנים רבות, בגלל תקופת המעקב הארוכה הדושה להשגת תוצאות בעלות משמעות. בינתיים – מומלץ לכל אחד להקפיד על היגיינת פה, ולו רק כדי למנוע עששת.

ראו גם:

התמודדות פסיכולוגית לפני טיפול אצל רופא השיניים

חייבים לעבור השתלת שיניים? חשוב לא לדחות את הטיפול!

פנו אלינו עכשיו לשיחת ייעוץ וקבלת הצעה ללא התחייבות:

רות מנחם
רות מנחם

מנהלת המרכז להשתלות וטיפולי שיניים, עם ניסיון עשיר בתחום השתלות השיניים. אנו במרכז מזמינים את כל הלקוחות להתרשם מהטיפולים הייחודים הניתנים במרפאה שלנו. אצלנו תמצאו מגוון פתרונות ודרכים לבצע השתלת שינויים בצורה המקצועית ביותר.

074-7695651
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!