עששת אצל ילדים ומתבגרים

למה אתם מחכים? התקשרו או השאירו פרטים כבר עכשיו!
תוכן עניינים


עששת אצל ילדים ומתבגריםעששת אצל ילדים הינה מחלה הפוגעת בשיניים וגורמת לריקבון. זוהי מחלת השיניים הנפוצה ביותר בעולם כאשר תשעה מכל עשרה אנשים סובלים או צפויים לסבול מהמחלה בשלב כלשהו בחייהם.

עם השנים התגלה כי יותר ויותר מתבגרים, ילדים ואפילו תינוקות סובלים מכך, אך יש גם בשורות טובות. טיפול שניתן בשלבים ההתחלתיים יכול בהחלט להציל את השיניים.

בנוסף, התנהגות נכונה בהחלט יכולה למנוע את הצרה הזאת מלכתחילה. מה גורמים עששת אצל ילדים? איך מאבחנים ולא פחות חשוב – כיצד מונעים ומטפלים?

סוכר ופחמימות – המקור עששת אצל ילדים

על השיניים שבפינו גדלים להם חיידקים אשר מתקיימים מהמזון. ליתר דיוק, מזונם של אותם החיידקים הינו אותם סוכרים המגיעים מהמזון שלנו. אך לא רק צריכת הסוכר הפשוט היא המובילה את החיידקים ליצירת עששת אצל ילדים. גם את הפחמימות, המהוות מרכיב ניכר מהתזונה שלנו, ילדים ומבוגרים כאחד, מפרקים החיידקים לסוכרים פשוטים.

החיידקים ממשיכים לפרק את הסוכרים ותוך כדי כך נוצרת חומצה. החומצה הורסת בתהליך הדרגתי, איטי בדרך כלל, את השכבה החיצונית של השן, לרבות הזגוגית. כאשר לא מפריעים לפעילות החיידקים וכאשר מספקים להם עודף סוכרים, הרס השן מתקיים בתהליך מהיר יותר מכפי שמתקיים תהליך של שיקום טבעי. כך נוצרת עששת אצל ילדים וככל שהחיידקים מייצרים יותר חומצה, כך הרס השן נעשה גלוי לעין, מהיר ולבסוף – גם כואב.

עששת אצל ילדים ותינוקות

כאשר ילדים, מתבגרים ואפילו תינוקות צורכים מזונות מתוקים, הרבה פחמימות ושתייה ממותקת, הדבר מביא לשינוי ברמת החומציות בפה. רופאי שיניים מספרים כי בשנים האחרונות חלה עליה דרסטית בתופעת עששת אצל ילדים ותינוקות ויש לכם כמה סיבות.

הזנת תינוקות בתחליפי חלב ובשתייה ממותקת לפני השינה וגם במהלך הלילה מספקת לחיידקים אספקה סדירה של סוכרים. כדאי, אם כן, להמעיט במתן שתיה ממותקת ובפרט בשעות הלילה, ככל שניתן. בנוסף, יש לצחצח היטב של שיניו של התינוק כבר מן השן הראשונה.

עששת אצל ילדים מזוהה באמצעות כתמים על השיניים

לפעמים מתלווים לכך רגישות מוגברת לחום או לקור, כאשר אפילו שתיית מים קרים יוצרת אי נוחות או כאב ממש. ידועים מקרים שבהם ישנה רגישות גם למתוק ובמקרים כאלה, יש לפנות בהקדם לרופא השיניים.

המניעה מתחילהמגיל קטן

יש בנמצא מברשות שיניים מיוחדות לפעוטות ולתינוקות וניתן בשלב הראשון לנקות את השן באמצעות בד גזה. תינוקות עד גיל שנתיים – אין צורך לצחצח עם משחה ולאחר מכן יש לרכוש משחת שיניים בהתאם לגיל הילד. בנוסף, עד גילאי שש או שבע, הילד איננו יכול לצחצח כראוי את שיניו בעצמו.

לכן על ההורים לצחצח את שיניו של הילד וכן ללמדו מהו צחצוח נכון. כבר מגיל שנה – יש להגיע עם הילד לבדיקת שיניים באופן קבוע. על ההורים להמשיך ולוודא כי גם ילדיהם המתבגרים מקפידים על צחצוח שיניים פעמיים ביום.

בכל גיל על מנת למנוע עששת אצל ילדים חשוב לצחצח שיניים בקביעות, בוקר וערב, תוך שימוש במשחה עם תוספת פלואור ושטיפה עם מי פה. אםורופא השיניים ממליץ, ניתן לשטוף את הפה בתכשירים שתפקידם למנוע עששת בזכות תכולת הפלואור שלהם. כדאי לוודא בעזרת רופא השיניים כי הילד או המתבגר מצחצחים את השיניים בצורה הנכונה והיעילה ביותר, כאשר גם שימוש בחוט דנטלי מסייע מאוד. כך מסירים שאריות מזון שלא מוסרות באמצעות צחצוח רגיל.

טיפול בעששת

טיפול עששת אצל ילדים קיימת נעשה באמצעות ניקוי האזור החולה ולאחר מכן ביצוע של סתימה. ישנם רופאי שיניים הממליצים לבצע איטום חריצים בילדים, כדרך יזומה להפחתת הסיכוי להופעת עששת, בתאם למבנה השיניים.

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

טיפול בדלקת חניכיים בבית: ממניעה דרך טיפול לייזר ועד תרופות טבעיות

חייבים לעבור השתלת שיניים? חשוב לא לדחות את הטיפול!

פנו אלינו עכשיו לשיחת ייעוץ וקבלת הצעה ללא התחייבות:

רות מנחם
רות מנחם

מנהלת המרכז להשתלות וטיפולי שיניים, עם ניסיון עשיר בתחום השתלות השיניים. אנו במרכז מזמינים את כל הלקוחות להתרשם מהטיפולים הייחודים הניתנים במרפאה שלנו. אצלנו תמצאו מגוון פתרונות ודרכים לבצע השתלת שינויים בצורה המקצועית ביותר.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!