טיפולי שיניים שורש

טיפולי שיניים שורשטיפולי שורש הם טיפולים בהם מטפלים בשורשי השיניים במטרה להציל את השן ולשמר אותה למשך שנים רבות. במאמר הבא נסביר מהם טיפולי שיניים שורש, מתי נצטרך לבצע אותם וכיצד נדע שצריך לבצע אותם.

מהם טיפולי שיניים שורש?

טיפול שורש הוא טיפול בשורשי השיניים הנועד לטפל בדלקת בעצם התומכת בשן. טיפול שורש כולל מספר שלבים בהם מסלקים מתעלות השורש של השן רקמות עם דלקת או נמק.

הרמזים הראשונים לכך שצריך לעבור טיפול שורש הם רגישות לחום או לקור וכאבים באזור. לא בהכרח סימנים אלה יעידו שעליכם לעבור טיפול שורש ולכן, יש לעבור בדיקה יסודית הכוללת צילום של השיניים על מנת לדעת בוודאות אם יש צורך בטיפול שורש. לעתים לא יהיו רמזים כלל אך על ידי צילום נגלה דלקת חמורה ועמוקה.

אנשים רבים שואלים מדוע לבצע טיפולי שיניים שורש ולא לעקור את השן הפגועה. הסיבה לכך היא שקודם כל מנסים לשמר את השיניים הטבעיות ולטפל בהן. עקירה מתבצעת רק במצב בו כל האלטרנטיבות הרפואיות מוצו ולא צלחו. כמו כן, במצב של עקירה שלא מוחלפת בשתל ייווצר רווח בשיניים שישפיע על מנח השיניים ועלול לגרום לספיגה של עצם הלסת באזור זה.

מתי יש לבצע טיפולי שיניים שורש?

הגורם הנפוץ ביותר לטיפולי שיניים שורש הוא דלקת בלתי הפיכה ברקמות מוך השן או נמק ברקמות אלה. דלקת נגמרת בדרך כלל כתוצאה מעששת בכותרת השן המתפתחת לרקמות. עששת היא מחלה זיהומית הנגרמת על ידי חיידקים המפרישים חומרים הגורמים לפירוק השן. בשלבים הראשונים העששת תפרק את השכבות הקשיחות של השן ובסופו של דבר תגיע למוך השן.

סיבה נוספת לביצוע טיפולי שיניים שורש היא חבלות בשיניים. חבלות בשיניים עלולות לגרום לאיבוד החיות של השיניים שנפגעו. יכול להיות מצב בו הנזק יופיע כחודשים לאחר החבלה. לכן, במידה שנחבלתם בשיניים מומלץ להגיע לבדיקות אצל רופא השיניים, בשבועות, החודשים ואף השנים שלאחר החבלה.

איך נתכונן לטיפולי שיניים שורשאיך נתכונן לטיפולי שיניים שורש?

כפי שציינו, על מנת לקבוע אם יש צורך בטיפול שורש הרופא יבצע מספר בדיקות כולל צילומי שיניים. במידה שהרופא מצא שיש לבצע טיפול שורש יש לקבוע תור-

• תרופות- במקרים רבים עד להגעת התור לטיפול המטופל יחווה כאבים. לכן, מומלץ להתייעץ עם רופא השיניים לגבי נטילת משככי כאבים. יהיו מקרים בהם הרופא אף יבקש מכם ליטול אנטיביוטיקה לפני הטיפול. שימו לב שאסור ליטול אנטיביוטיקה ללא הנחיה מהרופא.
  • צילום- לקראת טיפול שורש יש לבצע צילום של השיניים. הצילום יהיה צילום ממוקד לשן בה יש לבצע את טיפול השורש. הצילום נועד להציג תמונה מדויקת של השן החל מהחלק הנראה לעין (כותרת השן) ועד לחלקים שאינם נראים לעין שהם שורשי השן ולעצם הלסת המקיפה אותו. על ידי הצילום ניתן להבין את חומרת הדלקת, את מיקומה המדויק, את מידת הפגיעה בשן וברקמות הסמוכות.
  • בדיקות- לקראת טיפול השורש יש לבצע מספר בדיקות כמו בדיקות קליניות לשן. בדיקות אלה בוחנות את תגובת השן לחום וקור. כמו כן יש לבדוק את רקמות החניכיים התומכות בשן. בדיקות אלה, כמו הצילום, נועדות לקבלת תמונת מצב מדויקת ככל הניתן.
  • בבוקר הטיפול- מומלץ להגיע לבוקר הטיפול לאחר שינה רצופה וטובה. יש לצחצח את השיניים לפני הטיפול. אין חובה על צום, אך מומלץ לא לאכול כשעתיים לפני הטיפול.

מה השלבים של טיפולי שיניים שורש?

יש לקחת בחשבון כי טיפול שורש לוקח מספר שלבים ולעתים יש צורך במספר פגישות על מנת לבצע אותו כהלכה. ריכזנו לכם את השלבים לביצוע טיפול שורש-

1. תחילה הרופא יסיר את האזורים ההרוסים בשן. כפי שציינו קודם, בדרך כלל הדלקת מתחילה בכותרת השן ומגיעה עד לשורשים.
  2. לאחר הסרת האזורים ההרוסים, הרופא ינקה את שורשי השן ואת תעלות השן. יש לנקות את האזור ביסודיות, לחטא אותו ולהרחיב אותו. לשם כך יש להשתמש בחומרים שיהרגו את הזיהום החיידקי באזור. בשלב הזה בדרך כלל השן תהיה חלולה באופן חלקי או מלא.
  3. לאחר ניקוי האזור, יש לשמור על חוזקה של השן. לשם כך יש לבצע סתימת שורש או הרכבת מבנה שיקומי.
  4. לבסוף, יש להניח על השן כתר. הנחת הכתר נועדה למנוע חדירת חיידקים לאזור המטופל ולשמור על חוזקה של השן וכך גם על האסתטיות שלה.

טיפולי שיניים שורש- תקופת ההחלמה

בין השאלות הנפוצות ביותר בנוגע לטיפולי שורש נוגעות לתקופת ההחלמה ולתופעות הלוואי. קודם כל יש לקחת בחשבון שהסיכונים בטיפולי שורש כוללים זיהום ופגיעה עצבית. עם זאת, סיכונים אלה ניתנים למניעה במידה שתבחרו ברופא שיניים מקצועי. ברפואה המודרנית טיפולי שורש נחשבים לבטוחים ובעלי סיכויי הצלחה גבוהים מאוד. תופעות הלוואי כוללות בדרך כלל כאבים ונפיחות.

• השעות הראשונות- בשעות הראשונות שלאחר טיפול שורש, יש לשתות משקאות קרים ולאכול מזונות קרים ורכים (יוגורט, גלידה וכדומה). עד לתום ההרדמה לא תרגישו כאבים כלל, אך לאחר מכן תרגישו כאבים ולכן בדרך כלל מומלץ ליטול משככי כאבים. במקרה הצורך רופא השיניים יעניק לכם מרשם למשככי כאבים חזקים.
  • בין יום ליומיים לאחר הטיפול- נפיחות, כאבים, רגישות לחום ולקור ימשיכו בין יומיים לבין שבוע לאחר הטיפול. כל אחד עם זמן ההחלמה שלו ולכן לא ניתן לקבוע באופן חד משמעי כמה זמן זה ייקח.
  • חזרה לשגרה- ההמלצה תהיה בדרך כלל להמתין לפחות 24 שעות לפני החזרה לשגרה. כמובן שעל כל אחד הטיפול ישפיע באופן אחר, יהיו אנשים שיוכלו לחזור לשגרה לאחר 24 שעות ויהיו אנשים שיאלצו לקחת כשבוע לאחר הטיפול על מנת לנוח ולתת זמן להחלמה. רוב האנשים יצטרכו לנוח בין שלושה ימים לבין שבוע לפני חזרה מלאה לשגרה.