שיקום לאחר ניתוח מנינגיומה

למה אתם מחכים? התקשרו או השאירו פרטים כבר עכשיו!
תוכן עניינים


שיקום לאחר ניתוח מנינגיומהלאחר ניתוחים רבים אנחנו נדרשים לעבור שיקום כדי לחזור לתפקוד תקין ולנהל את אורח החיים אליו היינו רגילים. בימים הראשונים שלאחר הניתוח הקושי הפיזי והמנטלי יהיו גבוהים, תהליך השיקום הוא תהליך מאוד ארוך ודורש התמדה וכוח מנטלי רב מצידו של המטופל. מבעד לכך, לצידו של המטופל המשפחה עומדת והיא צריכה לחזק אותו מנטלית ולעבור איתו את תהליך השיקום ורק כך ניתן יהיה להגיע לתוצאות הגבוהות ולהמשיך לנהל את אורח חיינו בצורה בה היינו רגילים. 

 

מה זה מנינגיומה?

מנינגיומה היא גידול ראשוני במערכת העצבים המרכזית. מנינגיומה הוא גידול אשר מתחיל במוח או בחוט השדרה, מדובר על סוג מאוד נפוץ של גידול במוח והגידול נחשב לגידול בדרגה נמוכה. ישנם מנינגיומות בדרגה גבוהה אך הן נדירות יותר. מנינגיומה מקובצות לשלוש דרגות על סמך המאפיינים שלהן, באמצעות בדיקה ניתן לזהות את דרגת החומרה. 

  • דרגה ראשונה – גידול בדרגה נמוכה והגידול הנפוץ ביותר. בדרגה זו תאי הגידול גדלים לאט.
  • דרגה שנייה – דרגה בינונית, לגידולים אלו יש סיכוי גבוה יותר לחזור לאחר הסרת הגידול.
  • דרגה שלישית – מדובר על גידולים ממאירים, הגידולים גדלים במהירות ונדרש טיפול מוקדם.

ניתן לאבחן גידולים מסוג זה באמצעות CT ראש ו-MRI. הגורמים להתפתחות של הגידולים אינה ידועה עד כה, אך השייכות היא יחסית נפוצה (ביחס לגידולים אחרים). אצל נשים גידולי מנינגיומה שכיחים יותר, כנראה על בסיס רקע הורמונלי. כדי להסיר דאגה מליבכם, לרוב מדובר על גידולים שפירים וההשפעה היא נקודתית לאזור בו נמצא הגידול. גידול זה יכול להוביל לעיוורון, חרשות ושיתוק במקרה בו אין טיפול בגידול. בכדי להסיר את הגידול יש לעבור ניתוח ראש.

איך נראה שיקום לאחר ניתוח מנינגיומה?

שיקום לאחר ניתוח ראש מכונה גם שיקום נוירולוגי. השיקום מתבצע בהתאמה אישית למטופל כדי להגיע לתוצאה הטובה ביותר. מומלץ להתחיל את הטיפול בסמוך ככל שניתן לאחר הניתוח, בין אם השיקום מתבצע בבית החולים או במכון פרטי. שיקום לאחר ניתוח מנינגיומה נועד כדי לשמור על תפקוד המוח אשר הוא מפקד על כל הגוף שלנו. במקרים רבים ללא שיקום ייתכן וייווצר נזק נוירולוגי, בין אם מדובר על תקלה בניתוח ובין אם מדובר על שינוי באורח החיים. הוצאת גידול שפיר או סרטני במוח מחייב בהתערבות של ניתוח פולשני במהלכו הגידול הוסר באופן חלקי או מלא, או ביופסיה. עקב הניתוח עלול להיווצר לחץ על החלק שהוסר ולקרוב למגבלה כלשהי, בין אם מוטורית, בדיבור, תחושתית ועוד. לכן, לאחר רצוי לעבור שיקום לאחר ניתוח מנינגיומה הכולל טיפול בעיסוק, פיזיותרפיה וטיפול בדיבור. 

  • ריפוי בעיסוק – ריבוי בעיסוק נועד לתת מענה לכל פגיעה בדיבור, ביכולות הזיכרון והחשיבה וגם בביצוע פעולות בסיסיות כמו לקפל כביסה, לצחצח שיניים וכל פעולה שמייצגת את העצמאות שלכם. המטרה היא בסופו של דבר לחזור לתפקוד מלא בבית ובעבודה, לא לתת לניתוח לשנות את אורח החיים שלכם. לצערנו, יש מקרים בהם לא ניתן יהיה לחזור לתפקוד מלא אך התהליך תלוי מאוד במטופל ובמכון בו אתם מקבלים טיפול.
  • ריפוי בדיבור – לאחר ניתוח ראש בכל מקרה של קושי בדיבור, קושי בבליעה יש להתחיל הליך שיקומי של ריפוי בדיבור על ידי קלינאית תקשורת. התהליך מתבסס על שיפור יכולות הדיבור ושפה, המוח שלנו מתפקד על יכולות הדיבור שלנו והזיכרון, כדי לשמור על דיבור תקין לאחר ניתוח יש לעבור ריפוי בדיבור.
  • פיזיותרפיה שיקומית – שיקום לאחר ניתוח מנינגיומה צירך לכלול גם פיזיותרפיה שיקומית אשר יש לה מטרה להחזיר את פעילות השרירים של המנותח למצב נורמטיבי, לאפשר למטופל לשמור על ניידות עדיין, לשקם את ההליכה שלו וכמו כן, למנוע קשיחות של השריר והגבלת תנועה מצומצמת.

מכון מכוני שיקום לאחר ניתוח מנינגיומה

שיקום לאחר ניתוח מנינגיומה נחשב למצב של סכנת חיים או ליתר דיוק חירום, הפתרון הניתוחי הוא מאוד מסוכן מכיוון שהמוח שלנו הוא איבר מאוד רגיש שכל טעות קטנה, כל נגיעה שאינה נכונה יכולה להוביל לקשיים בדיבור, לפגוע באיברים שונים בגוף, בהליכה, בזיכרון וכן הלאה. נכון, היום הטכנולוגיה מתקדמת ואחוזי ההצלחה הוא גבוהים מאי פעם ובכל זאת, בכל מצב של אחרי ניתוח מוח נדרש לעבור שיקום לתקופה מסוימת. שיקום במכון שיקום לאחר ניתוח מנינגיומה אינו חובה חשוב להזכיר את זה, אבל הוא מעביר את המטופלים תהליך אשר מחזיר אותם לשגרה ולעצמאות באמצעות צוות מקצועי, מכשור מתקדם ותוכנית עבודה מותאמת לכל מנותח בהתאם למצבו וגילו. במכון שיקום יש ריכוז של אנשים שעברו ניתוחי מוח, אנשים אשר חוו טראומה גופנית כלשהי וילדים שנדרשים בטיפולי פיזיותרפיה. 

כאשר מדובר על בעיה בתפקוד הנוירולוגי החזרה לשגרה היא הרבה יותר ממושכת לצערנו, היא דורשת מאיתנו התמדה והתקדמות בצורה מתונה. פגיעה מוחית עלולה לפגוע ביכולת התנועה ובמקרים כאלה שיקום פיזיותרפיה יכול להועיל ולהחזיר את המצב לקדמותו ככל שניתן.  ישנם מכוני שיקום רבים אשר מתמחים בשיקום לאחר ניתוח מוח וכאן צריכה להיות הנקודה הראשונה שלכם שתכוון אתכם לבחירת מכון פרטי. ישנם גם מכונים מטעם קופות החולים ובתי החולים, אבל ההמתנה היא ארוכה, המענה הוא שונה והיחס לא אישי כמו במכונים פרטיים. חשוב למצוא מכון המעניק מגוון רחב של אפשרויות שיקום, צוות מיומן, פיקוח זמין בכל עת, שהות של משתקמים אחרים (חברה) ומענה סוציאלי. 

השיקום אינו מתבצע רק במכון אלא גם בבית הלקוח. מטופלים שאין להם אפשרות להגיע למכון יכולים לקבל שירות עד הבית ומבעד לכך, תרגול חייב להיעשות גם מחוץ לכותלי המכון כדי לשמור על התקדמות. בכל מכון מקצועי יקבל המטופל גם "שיעורי בית" אותם יבצע באופן עצמאי ועם בני משפחתו.

חייבים לעבור השתלת שיניים? חשוב לא לדחות את הטיפול!

פנו אלינו עכשיו לשיחת ייעוץ וקבלת הצעה ללא התחייבות:

רות מנחם
רות מנחם

מנהלת המרכז להשתלות וטיפולי שיניים, עם ניסיון עשיר בתחום השתלות השיניים. אנו במרכז מזמינים את כל הלקוחות להתרשם מהטיפולים הייחודים הניתנים במרפאה שלנו. אצלנו תמצאו מגוון פתרונות ודרכים לבצע השתלת שינויים בצורה המקצועית ביותר.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!