שיקום הפה וחניכיים

שיקום הפה וחניכייםישנן דרכים רבות לשמור על בריאות הפה, כגון צחצוח שיניים פעמיים ביום עם משחת שיניים פלואוריד ושימוש בחוט דנטלי פעם ביום. עם זאת, במקרים מסוימים מטופלים עשויים להצריך טיפולים נרחבים כמו שיקום הפה וחניכיים. מתי נצטרך טיפולים אלו? המידע לפניכם.

הפה הוא אמנם "נקודת הכניסה" למזון, מים ואוויר, אבל יש לו גם תפקיד משמעותי באינטראקציות החברתיות, המקצועיות והאישיות שלנו. זו הסיבה שחשוב לשמור על בריאותו. ישנן מחלות רבות המשפיעות על הפה והחניכיים כגון עששת, מחלות חניכיים, זיהומים וכו'. כדי לשמור על החיוך שלכם רחב, שיקום הפה וחניכיים יכלול אי-אלו טיפולי שיניים, בהתאם למקרה של המטופלים. מה חשוב לדעת על כך? המשיכו לקרוא.

לשמור על בריאות הפה וההיגיינה

חשוב להכיר את הסוגים השונים של בעיות שיניים על מנת לזהות מה עלול להיות לא בסדר בפה. בתוך כך, השלב הראשון בשיקום שיניים הוא לקבוע את סוג הבעיה הדנטלית שאתם חווים. ניתן לסווג בעיות שיניים לארבע קבוצות עיקריות:

היגיינת הפה חשובה לכולנו, אך היא חשובה עוד יותר לאנשים שעושים להם פלטה או עבודת שיניים אחרת. חשוב לשמור על ההיגיינה, גם עבור אנשים שמתאוששים מניתוח או שלוקחים תרופות המשפיעות על הפה והחניכיים. בסופו של דבר, הכי חשוב שלא להזניח את היגיינת הפה.

מחלות חניכיים יכולות להתפתח כתוצאה מהזנחה דנטלית?

ללא ספק, כן, מחלת חניכיים יכולה להתפתח כתוצאה מהזנחת שיניים. עם זאת, ישנם סוגים רבים של מחלות חניכיים, וכולן נגרמות על ידי גורמים שונים. הסוג הנפוץ ביותר הוא דלקת חניכיים, הנגרמת מהצטברות פלאק על השיניים והחניכיים.

ישנם שני סוגים נוספים של מחלות חניכיים – פריודונטיטיס ודלקת חניכיים כיבית נמקית. פריודונטיטיס היא דלקת בעצם העוטפת את שורש השן, כאשר דלקת חניכיים כיבית נמקית היא צורה חמורה של מחלת חניכיים הפוגעת ברקמה בפה וגורמת לכאבים, דימום ועוד. חשוב לציין, כי מחלת חניכיים היא כינוי כללי למספר מחלות שונות הפוגעות בחניכיים. מחלות אלו עלולות להוביל לכאבים ונפיחות בחניכיים, כמו גם לדימום. מחלת חניכיים יכולה גם להוביל לאובדן שיניים ולבעיות אחרות, עליהן נרחיב בהמשך.

הסוגים הנפוצים ביותר של מחלות חניכיים הם:

1) דלקת חניכיים – זוהי צורה חריפה של מחלת חניכיים המתפתחת כאשר רובד מצטבר על השיניים והחניכיים.

2) מחלת חניכיים – זוהי צורה מתקדמת של מחלת חניכיים שבה הרקמות המקיפות את השיניים דלקתיות ונגועות.

מחלת חניכיים יכולה לגרום לאיבוד שיניים ואובדן עצם?

אכן כן, מחלת חניכיים היא בעיה חמורה שעלולה לגרום לאובדן שיניים ולאובדן עצם. מחלת חניכיים נגרמת על ידי חיידקים היוצרים רובד על השיניים. החיידקים ברובד מייצרים חומצה שעלולה לפגוע באמייל השן ולגרום לחורים. זאת, בעוד שחומצה זו גורמת גם לאובדן עצם מכיוון שהיא ממיסה את הסידן בעצמות, מה שיוצר סביבה חומצית בנוסף.

ברוב המקרים, מחלת חניכיים נגרמת על ידי צמיחת יתר של חיידקים בפה. המחלה עלולה לגרום לאובדן שיניים ולאובדן עצם על ידי החלשת רקמת החיבור, מה שניתן לטיפול ע"י טיפולי שורש, כתרים דנטליים, השתלות שיניים ועוד. חשוב לציין, מחלת חניכיים יכולה גם להגביר את הסיכון לבעיות בריאות אחרות כמו התקף לב, שבץ וסוכרת. כאשר האדם סובל ממחלת חניכיים, החיידקים מייצרים רעלים, המגרים את החניכיים וגורמים להתנפחותן, מה שמוביל להיווצרות מוגלה. חשוב מאוד לדעת, תהליך זה יכול להוביל לצורה חמורה יותר של מחלת חניכיים הנקראת פריודונטיטיס.

מהם טיפולי השיניים המתבצעים בהליך של שיקום הפה?

בכמה מילים פשוטות, שיקום הפה הוא תהליך של שיקום תפקוד הפה ומראהו. זהו תחום רב תחומי הכולל רפואת שיניים, יישור שיניים, פרוסתודונטיה, כירורגיית פה ולסת ופתולוגיות דיבור.

טיפולי השיניים המבוצעים בהליך של שיקום הפה הם:

1) רפואת שיניים מונעת.

2) רפואת שיניים משקמת.

3)- אנדודונטיה.

4) ניתוחי פה.

5) שתלים.

6) כתרים דנטליים ועוד.

ברוב המקרים, שיקום הפה הוא תהליך של שיקום תפקוד הפה ומראהו של אדם שעבר מחלה או פציעה בפה. השיקום יכול להיעשות עם טיפולי שיניים או טיפולים כירורגיים, תלוי בסוג ובחומרת הבעיה שמציגים המטופלים. בין היתר, טיפולי השיניים הנוספים המבוצעים בהליך זה הם השתלת עצם, השתלת חניכיים, עקירת שיניים והחלפת שיניים. למי שאינו בקיא במושג של השתלת חניכיים, מדובר על רקמת החניכיים שמושתלת מאזור אחד לאזור אחר. זאת, על מנת לכסות שורשים או חניכיים חשופות.

עוד טיפולי שיניים המבוצעים בהליך של שיקום הפהעוד טיפולי שיניים המבוצעים בהליך של שיקום הפה

– עקירת שן והוצאת שן מעצם הלסת.

– הכנת שיניים לטיפולים נרחבים.

– עיצוב והחלקת השיניים הנותרות בפה.

– יישום שכבת אמייל על השיניים במקרה של שחיקה.

– גשרים לתיקון שיניים ויישור שלהן.

– שיניים תותבות והחלפת כל או חלק מהשיניים הטבעיות בשיניים מלאכותיות, המוחזקות במקומן על ידי סוגרים או שתלים.

עד כמה צחצוח שיניים קשור לתחזוקת ההיגיינה בפה?

צחצוח הפה הוא אחד ההיבטים החשובים ביותר בשמירה על היגיינת הפה. הוא מסיר רובד וחלקיקי מזון שעלולים להוביל לעששת, ריח רע מהפה ומחלות חניכיים. בתוך כך, רופאי שיניים רבים ממליצים לצחצח שתי דקות פעמיים ביום עם משחת שיניים פלואוריד. הם גם ממליצים לצחצח בתנועות סיבוביות, להשתמש בזיפים של המברשת כדי להגיע לכל אזורי הפה, ולהשתמש בתנועת קרצוף עדינה כשאתם מצחצחים את הלשון.

הדבר החשוב ביותר בצחצוח הוא לוודא שאתם עושים את זה נכון

– צחצוח שתי דקות פעמיים ביום.

– שימוש במשחת שיניים פלואוריד.

– צחצוח בתנועות סיבוביות.

– שימוש בזיפים של המברשת כדי להגיע לכל אזורי הפה.

– צחצוח עם מברשת שיניים חשמלית יהיה עדיף.

– שימוש בחוט דנטלי לאחר האוכל ולפני השינה.

טיפים למציאת מרפאת שיניים מומלצת לשיקום הפה וחניכיים

ישנן מרפאות שיניים רבות המציעות שירותי שיקום הפה. עם זאת, לא תמיד קל למצוא מרפאה שתתאים לצרכים שלכם. כדי לעזור לכם למצוא את המרפאה המתאימה לשיקום הפה והחניכיים, ריכזנו עבורכם רשימה של טיפים למציאת אחת מומלצת.

1. שאלו את רופא השיניים בקופת החולים, על אילו מרפאות שיניים הוא או היא ממליצים.
  2. שאלו את חבריכם ובני משפחתכם שעברו טיפולי שיניים מהסוג של שיקום הפה וחניכיים.
  3. בדקו את הביקורות המקוונות על מרפאות שיניים פרטיות.
  4. בדקו אם למרפאה יש תחומי התמחויות כאלו או אחרים.
  5. בררו אם למרפאה יש את המשאבים והמומחיות לספק שירותי שיקום פה.
  6. שאלו על שיעורי שביעות רצון המטופלים של המרפאה לפני קבלת החלטה.
  7. שאלו על מדיניות הביטולים של המרפאה לפני הזמנת תור כדי שתדעו למה לצפות במקרה שתצטרכו לבטל מכל סיבה שהיא.