למעלה מ 75% סובלים מדלקות בחינכיים

דלקות חניכיים הן תופעה שכיחה שסובלים ממנה קרוב ל 80 אחוז מהאוכלוסייה. דלקת חניכיים נובעת לרוב מהזנחה היגיינית של הפה והשיניים, הגורמת לרובד חיידקים להצטבר על גבי השיניים ובכך פוגעת בהן וברקמת החניכיים. דלקות חניכיים יכולות להופיע ברמות חומרה שונות, כמובן שרמת החומרה קשורה במידת ההזנחה. אם לאחר הופעת הדלקת ההזנחה נמשכת, היא עלולה להחמיר את המצב ולהביא לנסיגת חניכיים, ובמקרים חמורים אף יותר לפגיעה של ממש ברקמות האוחזות את השיניים, וכתוצאה מכך לגרום לאובדן שיניים.

מה הסימנים הנפוצים במקרה של דלקת חניכיים

הסימנים הנפוצים המעידים על דלקת חניכיים, המהווים עבורכם נורת אזהרה וסימן לכך שאתם חייבים לטפל בבעיה ולא להזניחה הם:

• ריח פה לא נעים
  • דימום בעת האכילה או בצחצוח השיניים
  • רגישות לחום וקור במגע עם השיניים
  • נסיגת חניכיים באזורים מסוימים או בחלל הפה כולו (תוכלו לזהות זאת כשהשיניים שלכם מקבלות מראה ארוך יותר מן הרגיל, אלו הם למעשה שורשי השיניים שנחשפו)

במידה ואתם מזהים סימנים אלו או חלק מהם, גשו להיבדק וטפלו בהם באופן מידי. בקרה של הזנחה, המצב יוחמר ורופא השיניים עשוי להפנות אתכם לניתוח חניכיים.

מה הפתרונות לטיפול בדלקות חניכיים

באמצעות טיפול נכון בשיניים שלכם תוכלו להימנע מהחמרה של דלקת חניכיים, ואף להימנע ממנה לחלוטין. טיפול נכון בשיניים כולל הקפדה על צחצוח השיניים, לפחות פעמיים ביום, בבוקר לאחר ארוחת הבוקר ובערב לפני השינה, שימוש במברשת שיניים רכה, בצורה שאינה אגרסיבית, מאחר וצחצוח אגרסיבי עלול להביא לנסיגת חניכיים. נוסף על כך הקפידו לעשות שימוש בחוט דנטלי או בקיסמי שיניים, ועל ביקור קבוע אצל שיננית, על מנת להסיר את שכבות הפלאק והאבנית המצטברות על השיניים.

מתי יש צורך בניתוח חניכיים

ניתוח חניכיים מתבצע במקרים של מחלות חניכיים במצב מתקדם, לאחר מיצוי כל הדרכים האחרות לשיקומן. הניתוח נעשה בהרדמה מקומית, אולם ישנה אפשרות לבצע אותו גם בהרדמה מלאה, לאלו הסובלים מחרדה דנטלית.

כיצד מתבצע ניתוח חניכיים? תחילה יפשיל הרופא את החניכיים, וינסה להרחיק ולהפריד אותן מעט מן השן. בשלב הבא יסיר הרופא את הרקמות הדלקתיות מהחניכיים, ומשקעים של פלאק ואבנית שנצמדו לשורשי השיניים. במקרים בהם נוצרו כיסים או חללים עמוקים, או שישנה סכנה לאובדן שיניים, עשוי הרופא להשתיל רקמת חניכיים או רקמת עצם מסביב לשן, לפי לצורך. בתום הטיפול יוצמדו רקמות החניכיים הבריאות חזרה אל השיניים ויגנו עליהן.

מה הסיכונים בהעדר טיפול

מחלות חניכיים לא מטופלות עלולות לגרום לסיכונים רבים, חלקם נוגעים לחלל הפה וחלקם לבריאות הגוף. כאשר מדובר בחלל הפה, מלבד הרעה במראה ובאסתטיקה, מחלת חניכיים יכולה להתפתח לדלקות חניכיים כרוניות, נסיגת חניכיים, פגיעה בשיניים, שיניים שאיבדו את אחיזתן והפכו רופפות ובמקרים חמורים אף יותר לגרום לאובדן שיניים. רבים אינם יודעים שמחלות חניכיים עלולות להביא לפגיעה גם בבריאות הגוף. חיידקים המצטברים בחלל הפה יכולים לחדור לאזורים שונים בגוף, באמצעות מחזור הדם ולגרום לדלקות באיברים אחרים ובכך לפגוע בהם.

ישנם מחקרים המראים כי הזנחה של מחלת חניכיים מעלה את הסיכון לסוכרת, דמנציה ומחלות לב. כאשר מדובר בנשים, נמצא גם קשר בין לידה מוקדמת ובעיות פוריות לבין מחלות חניכיים. לכן חשוב מאד להקפיד על בריאות החניכיים, מלבד שמירה על מראה בריא ואסתטי, וגם הכאב והסבל שזה יחסוך מכם, ישנה חשיבות רבה גם לשמירה על בריאות הגוף.