טיפול בכאבי שיניים בהריון

סובלת מכאבי שיניים בהריון? אין לך מה לדאוג. רוב טיפולי השיניים ניתנים לביצוע במהלך ההיריון. במידה שאת סובלת מכאבים עלייך להגיע לרופא השיניים על מנת להבין מה הטיפול הנדרש והאם ניתן לבצע אותו במהלך ההיריון. על טיפול בכאבי שיניים בהריון נרחיב במאמר הבא.

טיפול בכאבי שיניים בהריון- מה הסיכון?

כאשר יש צורך לבצע טיפול בכאבי שיניים בהריון, החשש המרכזי הוא שיתפתח זיהום, דימום מתמשך ושהתרופות הנלקחות יעברו מהאם לעובר. כל אלה עלולים לפגוע הן באם והן בעובר ולכן מומלץ להימנע מהם. עם זאת, יכולים להיות מצבים בהם השן הפגועה יוצרת זיהום בחלל הפה שיכול גם הוא לסכן את העובר. לכן, כאשר האם סובלת מכאבי שיניים ויש צורך בטיפול שיניים בהריון יש להגיע לרופא לייעוץ. חשוב להתייעץ הן עם רופא השיניים והן עם רופא הנשים לפני ביצוע טיפולי שיניים בהריון.

טיפול בכאבי שיניים בהריון- טיפים

ריכזנו לכם טיפים למניעת סיכונים בטיפול בכאבי שיניים בהריון-
התייעצי עם רופא הנשים על כל טיפול בכאבי שיניים בהריון.
העבירי לרופא השיניים כל מידע חשוב בנוגע להריון- האם מדובר בהריון בסיכון? האם יש סכרת הריון? האם יש רגישות לתרופות? האם את נמצאת בשמירת הריון? ועוד.
במידה שקיבלת מרשם לתרופות מומלץ להתקשר למכון הטרטולוגי לקבלת מידע וייעוץ על סיכונים לעובר כתוצאה מתרופות מסומות.

טיפול בכאבי שיניים בהריון- סדר עדיפויות

לפני שמחליטים האם לבצע טיפול בכאבי שיניים בהריון יש להבין מה סדר העדיפויות. כלומר, האם טיפול השיניים יהיה מסוכן יותר מאשר הבעיות או הזיהום שכבר נמצאים בפה. טיפולי שיניים פולשניים לאישה בהריון עלולים להיות מסוכנים ולגרום לזיהום שיתפשט בגוף. עם זאת, גם זיהום בשן עלול להתפשט למערכות הגוף להגיע למערכת הדם ולפגוע בעובר. לכן, לפני שמחליטים האם לבצע טיפול בכאבי שיניים בהריון יש להבין מה הנזק בפה והאם ניתן להמתין עד לסוף ההיריון או לא. קיימים טיפולי שיניים רבים שלא נחשבים לדחופים וניתן להמתין איתם עד לסוף ההיריון ואחרים שמצריכים התערבות מיידית.

טיפול בכאבי שיניים בהריון- שלב ההתפתחות של העובר

דבר נוסף שיש לקחת בחשבון כאשר מתלבטים לגבי טיפול בכאבי שיניים בהריון הוא מה שלב ההתפתחות של ההיריון ושל העובר. טיפולי שיניים רבים ניתנים לביצוע במהלך ההיריון ללא חשש. עם זאת, קיימים טיפולי שיניים פולשניים שעלולים לסכן את ההיריון והם מומלצים לביצוע רק בטרימסטר השני בלבד.
בטרימסטר הראשון של ההיריון, ההתפתחות של העובר עוד עדינה מאוד, ראשונית ופגיעה מאוד. השינויים ההורמונליים עדיין נמצאים בראשית הדרך ולכן מומלץ להמתין עם טיפולים פולשניים עד לסוף הטרימסטר הראשון.
בטרימסטר השלישי ההתפתחות כבר נמצאת בשלב מתקדם מאוד. הבטן גדולה, הגוף כואב ויכול להיות לא נוח ואפילו קשה מאוד לשכב על הכיסא במרפאת השיניים. במיוחד אם מדובר בטיפול שכולל סבל מתמשך.
לכן, במידה שיש צורך בטיפול שיניים פולשני יש לבצע אותו בטרימסטר השני של ההיריון.

טיפול בכאבי שיניים בהריון- אילו טיפולים?

במהלך ההיריון ניתן לבצע מספר טיפולים שונים. ריכזנו לכם את המרכזיים בהם-
ניקוי אבנית
נשים בתחילת ההיריון סובלות מבחילות והקאות. הבחילות וההקאות גורמים לתחושת לכלוך וחוסר נעימות מתמדת. ההקאות המתמשכות מעלות את רמת החומציות והחיידקים. כמו כן, השינויים ההורמונליים שהגוף עובר במהלך ההיריון עלולים לגרום לדלקת חניכיים ולנסיגת חניכיים. לכן, אחד מטיפולי השיניים המומלצים בהריון הוא ניקוי אבנית. כמו כן, על מנת להוריד את החומציות שמצטברת על השיניים חשוב להקפיד לצחצח אותן לאחר כל הקאה. בנוסף ניתן לגרגר מים עם סודה לשתיה לנטרול החומציות.

צילומים דנטליים

צילומים דנטליים הם צילומים שאפשריים לביצוע גם במהלך ההיריון. צילומים דנטליים הם צילומים שמתבצעים ללא קרינה ולכן אין שום בעיה לבצע אותם במהלך ההיריון. צילומי רנטגן רגילים לעומת זאת, יצריכו הנחה של סינר עופרת על הבטן. לעתים רופא השיניים אף יניח סינר עופרת כפול על מנת למנוע מהקרינה להגיע לעובר. לכן, במידה שאת צריכה צילומים דנטליים בהריון אין לך מה לדאוג.

סתימות וטיפולי שורש

סתימות וטיפולי שורש הם טיפולים שמומלץ לבצע במהלך הטרימסטר השני של ההיריון.
סתימה היא דרך לשקם שן שנפגעה מעששת, ולהחזיר לה את יכולת התפקוד והצורה. בסתימה יש להסיר את השן הנגועה בעששת, לנקות את האזור הפגוע ולסתום את החור בחומר לסתימות. על ידי סתימה ניתן לאטום את החור בשן אליו יכולים להיכנס חיידקים.
טיפול שורש הוא טיפול בשורשי השיניים הנועד לטפל בדלקת בעצם התומכת בשן. טיפול שורש כולל מספר שלבים בהם מסלקים מתעלות השורש של השן רקמות עם דלקת או נמק.

עקירה

במידה שהעקירה לא דחופה, ההמלצה תהיה להמתין איתה עד לסוף ההיריון. גם אם מדובר בעקירה של שן בינה. הסיבה המרכזית לכך שמומלץ להמתין עם עקירה היא שעקירה כוללת דימום מתמשך וסיכון גבוה לזיהום. אך, במידה שהשן שיש לעקור יוצרת נזק בלתי הפיל בפה, יש להתייעץ עם הרופא על מנת להבין מה הדרך הבטוחה ביותר לביצוע העקירה. על מנת להפחית סיכונים ניתן לקחת טיפול תרופתי מקדים שימנע זיהומים. כמו כן ניתן לבצע יותר מעקב ובדיקות על מנת לוודא שהכל תקין. כמו כן, במקרים שיש צורך לבצע עקירה תתבצע עקירה שמרנית שלא תכלול חתך בחניכיים או קדיחות.

יישור שיניים

יישור שיניים הוא טיפול שאין בו סיכון מאחר שהוא חיצוני לשיניים ולא פולשני. עם זאת יש לקחת בחשבון שיישור שיניים והיריון הם שני גורמי סיכון לנסיגת חניכיים, לכן חשוב מאוד לשמור על היגיינה, ניקוי חניכיים ושימוש בסילונית.

הרדמה מקומית

עבור נשים בריאות אשר ההיריון שלהן תקין, ניתן לבצע טיפולי שיניים הכוללים הרדמה מקומית. במקרים מסוימים ניתן להשתמש בהרדמה עם כמות קטנה של אדרנלין כמו לידוקאין.