טיפול בכאבים במפרק הלסת

הפה והלסת שלנו הם מקור ללא מעט צרות אפשריות. כאבים במפרק הלסת הם חלק מרכזי בכך. הם עלולים להופיע בתרחישיםטיפול בכאבים במפרק הלסת שונים, כולל לאחר טיפולי השתלת שיניים, וכרוכים בכאבים עזים בפנים או בראש, בקשיים בפתיחת הפה או בסגירתו, בחריקת שיניים ועוד. כאבים במפרק הלסת עשויים לחלוף מעצמם בחלק מהמקרים, אולם הצעד הנכון הוא לזהות את מקור הבעיה ולבחור באחת מדרכי הטיפול המוצעות כיום – כולל במגזר הביתי.

כיצד מפחיתים כאבים במפרק הלסת?

כאבים עזים במפרק הלסת מקשים מאוד על האדם הסובל מהם ופוגעים ביכולת שלו להתנהל או לבצע פעולות פשוטות, דוגמת אכילה או דיבור. לכן חשוב לחפש פתרונות יעילים לשיפור המצב בהקדם האפשרי. מלבד הטיפול היסודי והשורשי בבעיה הדורשת זאת – למשל באמצעות ניתוח – תמצאו כמה טיפולים מקובלים.

אנשים הסובלים מכאבים במפרק הלסת, בין אם עקב טראומה, תסמונת מפרק הלסת או טיפול שיניים שעברו, יכולים ליטול תרופות משככות כאבים. כידוע, התרופות הבסיסיות יותר אינן דורשות מרשם רופא, אולם במצבים של כאבים עזים ייתכן שיהיה צורך בתרופות מרשם הנחשבות ל"חזקות" יותר. החיסרון העיקרי הוא תופעות הלוואי הנובעים מהתרופות והסיכונים בעת נטילה ממושכת או בלתי מבוקרת שלהן.

יש מצבים בהם יוחלט להשתמש בתרופות נוגדות דיכאון, בעיקר לפני השינה. בתרחישים שונים, תרופות להרפיית השרירים עשויות לסייע אף הן. לעיתים מוחלט להזריק לשרירי הלסת את רעלן הבוטולינום (המשמש לטיפולי בוטוקס) לצורך הקלה על דרגות הכאב.
מוצעים כיום עזרים שונים בהם אפשר להשתמש על מנת להקל על המצב. מגני מנשך יכולים למנוע את החריקה של השיניים, במהלך השינה או היום, אם כי מהעבר השני הם מגדילים את הסיכונים לדום נשימה במהלך השינה.

אפשר גם בבית: טיפולי לייזר ביתיים לכאבי מפרק הלסת

הלייזר הוא כלי מרכזי ברפואת השיניים כבר עשרות שנים, אולם מסתבר שגם בתחום הזה יש עוד לאן להתקדם. בי קיור לייזר הוא פיתוח ישראלי שמאפשר טיפולים מבוססים לייזר רך/קר גם במגזר הביתי, וזאת בצורת מכשיר קל, קומפטי ופשוט לשימוש. המכשיר מקל על כאבים ומעודד את תהליכי הריפוי הטבעיים של האזור המטופל – מפרק הלסת, בהקשר הנוכחי. למרות שכל תוכנית טיפולים באמצעות המכשיר עשויה להיות שונה, פרוטוקול מקובל הוא כדקה וחצי של טיפול לכל אחת מהנקודות המטופלות, כאשר מדי יום המינון עולה בכחצי דקה עד שמגיעים למצב בו מטופלים למשך כ-8-6 דקות, פעמיים ביום. אם מדובר בבעיה אקוטית, אפשר להתחיל מראש במינונים גדולים יותר של טיפול.

חשוב להדגיש שמכשיר בי קיור לייזר מאושר על ידי משרד הבריאות ומוכח באופן מחקרי וקליני בטיפול בכאבים. ככך למשל מחקר שנערך ב-2014 באיטליה הראה כי בכוחו של בי קיור לייזר להפחית ביותר מ-50% את דרגת העוצמה של הכאבים שחוו המטופלים במפרק הלסת, תוך פרק זמן קצר יחסית.

בי קיור לייזר מגלם בתוכו כמה יתרונות חשובים אחרים. הטיפול באמצעות הוא חיצוני ולא פולשני, מה שמוציא מהתמונה את תופעות הלוואי והסיכונים האפשריים והופך את הטיפול למתאים למכנה המשותף הרחב ביותר של המשתמשים. הטיפולים הקצרים והפשוטים מקלים על שילוב המכשיר בשגרת החיים ומונע את הצורך בגיחות הולכות וחוזרות לרופאים או למטפלים אחרים. הוא אף עשוי להקטין את התלות בטיפולים אחרים, שכמו שראינו עלולים להזיק לגוף או להקשות על האדם באופנים שונים.

לקריאה נוספת:
The Temporomandibular Joint – Teach Me Anatomy
Efficacy of low-level laser therapy in temporomandibular disorders: A systematic review

אולי יעניין אותך גם:

ניתוח להשתלת לסת שלמה – שיטות הטיפול

שיקום הפה והלסת במצבים כרוניים

מה כולל טיפול השתלת שיניים all-on-4?