מרכז המומחים להשתלות וטיפולי שיניים

שיקום הפה חריקת שיניים

שיקום הפה חריקת שינייםשיקום הפה הוא תהליך שמתבצע על מנת לשפר את בריאות הפה של אדם שסבל, בין היתר, מחריקת שיניים. ההליך הרפואי הזה כרוך בטיפול בגורמים הבסיסיים למצב, כמו גם בתיקון כל בעיות יישור בפה ובלסת.

תהליך הטיפול של שיקום הפה יכול להיות ארוך ומסובך, אך ניתן להשלים אותו גם בטווח זמן קצר יחסית. לבריאותו הכללית של המטופל, כמו גם לנכונותו לשתף פעולה עם תכנית הטיפול, תהיה השפעה על מהירות ההתאוששות מחריקת שיניים. במקרים רבים, הבעיה של חריקת שיניים היא לא בעיה פיזית בהכרח, כמו שהיא בעיה של לחצים וסטרס, בפעמים אחרות אנשים חורקים שיניים משנתם.

איך אפשר לטפל בבעיה של חריקת שיניים בשינה?

כשמדברים על חריקת שיניים בשינה, חשוב להבין את הגורם לבעיה לפני שניתן לטפל בה. הגורמים השכיחים ביותר לחריקת שיניים הם: מתח, חרדה ודיכאון. חשוב לזהות באיזה מהם מדובר על מנת לטפל בבעיה כראוי. אם אתם חווים הרבה לחץ, חרדה או דיכאון, עליכם לדבר עם הרופא שלכם על קבלת טיפול במצבים אלה.

אם אין לכם אף אחד מהסימפטומים האלה, יש עוד כמה דברים שאפשר לעשות. למשל, לפני השינה, נסו כמה טכניקות הרפיה כגון מדיטציה או יוגה. והכי חשוב, שוחחו עם רופא השיניים שלכם על טיפולים אחרים כמו מתקנים (או התקנים) ששומרים על הפה או בלילה. התקנים אלו עשויים חומרים גמישים ורכים, ככה שהם לא אמורים להוות הפרעה בשינה.

בסופו של דבר, ישנן מספר דרכים לטפל בבעיית חריקת שיניים. הצעד הראשון הוא לזהות את הסיבה ואם היא פיזית, יש לטפל בה. אם אין סיבה פיזית, ניתן להשתמש בטיפול בשינוי התנהגותי. זה כרוך בזיהוי הטריגרים למצב זה ושינוי ההתנהגות בהתאם.

מתי מבצעים שיקום הפה חריקת שיניים?

שיקום הפה הוא חלק חשוב בטיפול בחולים עם חריקת שיניים, ומומלץ לקחת על עצמם לפחות אפשרות טיפול אחת כדי להבטיח את התוצאות הטובות ביותר. כמו כן, במקרים יותר קיצוניים, שיקום הפה הוא תהליך של שיקום תפקוד ומראה הפה לאחר איבוד שיניים. זה יכול להתבצע כתוצאה מעקירות שיניים, או כתוצאה מטראומה בשיניים.

בעוד שהתהליך כולל בראשיתו הערכה ואבחון חומרת הבעיה באמצעות צילום שיניים ובדיקה של הרופא, לאחר מכן תיקבע תכנית טיפול מותאמת למטופל ובעייתו. כדי להתאים את הטיפול הנכון ביותר, יהיה כדאי לבקש מהרופא אלטרנטיבה לתוכנית הטיפול שהוא או היא הציעו לכם. באופן זה, תוכלו להשוות בין שיטות הטיפול השונות.

האם חריקת שיניים יכולה להוביל למחלות חניכיים?

לרוב, מחלת חניכיים נגרמת על ידי חיידקים שמתפתחים בפה. חיידקים אלו עלולים לגרום לדלקת בחניכיים, שעלולה להוביל לאובדן שיניים. מחקרים מסוימים שפורסמו בכתבי עת לרפואת שינה ופיזיולוגיה מצאו שאנשים שחווים חריקת שיניים או הידוק לסת בזמן שינה, נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח מחלת חניכיים. עם זאת, טענה זו לא הוכחה קלינית, משמע חריקת שיניים בד"כ לא אמורה להוביל למחלות חניכיים.

דלקת חניכיים היא שלב מוקדם של מחלת חניכיים, שבו יש דלקת ואדמומיות בחניכיים. מאידך, פריודונטיטיס הוא שלב מתקדם יותר בו יש דלקת ודימום בחניכיים וכן איבוד עצם סביב השיניים. יתרה מכך, פריודונטיטיס היא צורה חמורה יותר של דלקת חניכיים שבה נוצרים כיסים מתחת לקו החניכיים המכילים מוגלה ונוזלים אחרים. כאמור, אף אחד מהמצבים הנ"ל לא אמור להיגרם כתוצאה מחריקת שיניים.

האם חריקת שיניים שוחקת את האימייל של השיניים?

שכבת האמייל על השיניים היא החומר שמגן על השיניים מפני ריקבון ושחיקה, כמו גם מפני עששת ושחיקה. זאת, על ידי כיסוי והגנה על השיניים מפני גורמים חיצוניים כגון חומצות וסוכרים. עם זאת, שכבת האימייל אינה חסינה והיא אכן יכולה להישחק. אמנם אין מחקרים שמוכיחים חד משמעית את הקשר בין חריקת שיניים לבין שחיקת האימייל, אבל אם החריקה היא כרונית וקשה, עשוי להיות קשר בין החריקה לבין שחיקת האימייל.

שכבת האמייל מגנה על השיניים מפני עששת ונזקים אחרים על ידי יצירת מחסום בין השיניים לבין חומצות במזון או בשתייה. זה גם הופך את השיניים לעמידות יותר בפני חיידקים הגורמים לעששת או לחורים בשיניים. עם זאת, כאשר שכבת האימייל נשחקת, יש צורך לחדש אותה במרפאת השיניים. כדי לעשות זאת, משתמשים בחומר שדומה מאוד לחומר ממנו מבצעים סתימות בשיניים ומצפים חזרה את השן. הליך זה עשוי להיכלל בהליכים מלאים של שיקום הפה חריקת שיניים.

מדוע נהוג לקשר חריקת שיניים לבעיות בשינה?

זוהי טעות נפוצה לחשוב שחריקת שיניים יכולה להוביל להפרעות בשינה הרציפה של האדם. למעשה, אנשים שחורקים שיניים בשנתם בדרך כלל נמצאים בשלבים עמוקים של השינה, לרוב בשלב ה-REM. משמע, הם נמצאים בשינה עמוקה וחריקת השיניים לא מקשה עליהם לישון רצוף. אז מדוע חריקת שיניים היא בכל זאת בעייתית ומדוע נהוג לקשר אותה לבעיות שינה?

ובכן, חריקת שיניים עלולה להוביל לגרימת כאב באזור הלסת והצוואר, כאשר כאב זה בהחלט משבש את איכות השינה. חריקת השיניים גם מגבירה את הלחץ על המפרק ה-טמפורומנדיבולרי ויכולה לגרום לכאבי ראש, כאבי צוואר ובלאי שיניים, שחיקת האמייל של השן, מה שמוביל לרגישות בשיניים ועוד. כל אחד מאלו, הינם גורמים אשר מזיקים ומפריעים לשינה רציפה של האדם.

במילים אחרות, זה לא שחריקת שיניים גורמת להפרעות בשינה, אלא הסימפטומים שנוצרים כתוצאה מחריקת שיניים – הם שמפריעים לשינה רציפה. במקרים מסוימים, האדם יצטרך לעבור תהליך של שיקום הפה כתוצאה מבלאי הנוצר מחריקת השיניים.

מה כולל תהליך של שיקום הפה והשיניים?

תהליך שיקום הפה, החניכיים והשיניים כרוך בהרבה דברים וטיפולים שונים. התהליך לרוב מתחיל בבדיקה ואבחון יסודיים כדי לקבוע מה קורה בפה ומהי חומרת הבעיה שהמטופל מציג בפני הרופא. שלב זה יעזור לרופא השיניים להחליט על מהלך הטיפול הטוב ביותר עבור הצרכים הספציפיים של המטופלים.

השיקום יכול להיעשות בשיטות רבות ושונות, אך לרוב מדובר בסוג כלשהו של ניתוח או השתלת שיניים. בהתאם לצרכים של המטופלים, ייתכן יצטרכו לעבור יותר מסוג אחד של הליך על מנת להחזיר את הפה למצבו המקורי. בתוך כך, תהליך שיקום הפה, החניכיים והשיניים כולל מספר שלבים שונים, כאשר חלק מהצעדים הללו פולשניים יותר מאחרים. לדוגמה, עקירת שיניים היא אחד ההליכים הפולשניים ביותר שניתן לבצע בפה ובחניכיים של המטופל. כדי לשקם רקמה בפה, רופא שיניים עשוי להשתמש בסתימות או כתרים לשיניים שבורות, טיפול שורש לעששת או ניתוח חניכיים למחלת חניכיים, שתלים דנטליים ועוד.